بررسی چالش‌هاي صنعت آلومينيوم

بررسی چالش‌هاي صنعت آلومينيوم

سومين همايش و نمايشگاه چشم‌انداز صنايع غيرآهني ايران و فناوري‌هاي وابسته با نگاهي به توليد و بازار به‌منظور بررسي چالش‌ها و فرصت‌هاي فلزات غيرآهني شامل آلومينيوم، مس، سرب و روي و طلا با همكاري شركت ملي صنايع مس ايران در سه روز هفتم، هشتم و نهم مهر ۹۹ برگزار مي‌شود.

بازار فلز

مطابق دو دوره گذشته، اولين روز سومين همايش چشم‌انداز صنايع فلزات غيرآهني ايران به سخنراني بزرگان اين صنعت و برگزاري ميزگردهاي تخصصي اختصاص دارد. در روز دوم و سوم اين همايش نيز علاوه بر برگزاري ميزگردهاي تخصصي، برپايي كارگاه‌هاي آموزشي و ميزگردهاي تخصصي از سوي شركت‌هاي برتر در بخش‌هاي مختلف مدنظر قرار گرفته است. ميزگردهاي تخصصي يكي از اثربخش‌ترين گونه‌هاي آموزش محسوب مي‌شود و در اين دوره برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي به شيوه مشاركتي، فراخواندن مخاطب به آموزش و ارزش‌نهادن به نيازها و خواست همايش در جلو بردن اهداف آموزشي صورت مي‌گيرد.
اهداف دقيق اين ميزگردها ايجاد شرايطي است كه در آن شركت‌كنندگان بتوانند مشكلات خود را رصد و ارزيابي كنند.
مروري بر صنعت آلومينيوم كشور يكي از ميزگردهاي تخصصي سومين همايش چشم‌انداز صنايع فلزات غيرآهني ايران است كه در اين ميزگرد چشم‌انداز تامين مواد اوليه،‌ توسعه اكتشاف و بررسي طرح‌هاي افزايش ظرفيت توليد آلومينيوم،‌ فرصت‌ها و تهديدها در اين صنعت،‌ فروش در بازار داخلي، استمرار و توسعه صادرات در زمان تحريم، لزوم سرمايه‌گذاري در صنايع پايين‌دست و افزايش ارزش‌افزوده از سوي دست‌اندركاران اين صنعت مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. عدم‌توازن در عرضه آلومينيوم يكي از چالش‌هايي است كه همواره فعالان اين بخش به آن اذعان دارند و معتقدند كه در سمت عرضه آلومينيوم مشكلاتي وجود دارد و اين نكته را بايد مدنظر قرار داد كه تخصيص سهميه به يك صنعت به‌گونه‌اي نباشد كه ساير صنايع با كمبود مواجه شوند.
روشي كه به اعتقاد فعالان اين بخش بايد مورد بازنگري قرار گيرد و ارز مورد‌نياز صنايع بالادستي آلومينيوم تامين شود، در غير اين‌صورت عملا بازار آلومينيوم با مشكلات زيادي به‌خصوص در صنايع پايين‌دستي مواجه خواهد شد.
از سوي ديگر به گفته فعالان اين بخش تحريم‌ها باعث شده شركت‌هاي بزرگ دنيا خود را ملزم به عقد قرارداد به‌صورت دائم با ايران ندانند كه اين امر موجب مي‌شود تا هميشه پاي يك واسطه در ميان باشد. در اين‌‌‌خصوص مي‌توان به چيني‌ها اشاره كرد، توليدكنندگان اين كشور با سرمايه‌گذاري‌هايي كه روي صنعت آلومينيوم صورت داده‌اند توانسته‌اند ۵۳ درصد توليد آلومينيوم در دنيا را انجام ‌دهند و بازار را از آن خود كنند.
با توجه به مشكلاتي كه اين صنعت با آن روبه‌رو است در سومين همايش چشم‌انداز صنايع فلزات غيرآهني ايران و فناوري‌هاي وابسته با نگاهي به توليد و بازار، قرار بر آن است تا مشكلات اين صنعت در ميزگردي تخصصي ارزيابي شود.
سومين همايش چشم‌انداز صنايع فلزات غيرآهني ايران و فناوري‌هاي وابسته با نگاهي به توليد و بازار در هشت محور جهش توليد، توسعه پايدار و متوازن و حذف موانع پيش‌رو، اكتشافات و فعاليت‌هاي اكتشافي مدرن ضامن حيات و پويايي معادن، معادن كوچك و متوسط، احيا و سرمايه‌گذاري، بومي‌‌سازي، استفاده از ظرفيت‌‌هاي ساخت داخل و توسعه فناوري، استارت‌آپ‌‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان، ارزيابي سهم صنايع فلزات غير‌آهني در توليد ناخالص ملي، تكميل زنجيره توليد و لزوم كاهش ريسك سرمايه‌‌گذاري، تحولات اقتصاد جهاني و بازار صنايع غيرآهني، ارزآوري و تحريم‌ها، مسئوليت‌‌هاي اجتماعي شركت‌هاي معدني و صنعتي و كرونا، پساكرونا و بازار فلزات غيرآهني برگزار خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب