ورق استیل 316 در تولید فیلر

دلایل استفاده از ورق استیل 316 در ساخت پرکن مایعات

مقدمه

هر کسی که سر و کارش با انواع دستگاه پرکن مایعات باشد، به خوبی می داند که این دستگاه، تا چه اندازه حساس است. چنین دستگاهی، همانطور که از نامش پیداست، ممکن است روزانه با انواع مایعات سر و کار داشته باشد، مایعاتی که می توانند موجب خوردگی و یا زنگ زدگی دستگاه شوند؛ از همین جهت، تاکید می شود متریال به کار رفته در دستگاه پرکن مایعات، باید از بهترین و باکیفیت ترین ها باشد. از متدوال ترین متریالی که در ساخت و پرداخت دستگاه های پرکن مایعات به کار می رود، می توان به ورق استیل 316 اشاره کرد. اما سوال اصلی اینجاست که اصلا چرا از این ورق ها برای ساخت چنین دستگاهی استفاده می شود؟ با ما همراه باشید با دلایل استفاده از ورق استیل 316 در ساخت پرکن مایعات را بررسی کنیم.

ورق استیل 316 چیست؟ 

پیش از آنکه به سراغ بررسی دلایل استفاده از این ورق استیل در ساخت دستگاه پرکن مایعات برویم، بد نیست نگاهی به چیستی و ماهیت این ورق ها نیز داشته باشیم.
ورق استیل با گرید 316 که با نام ورق استیل ضد اسید نیز شناخته می شود، از جمله متداول ترین ورق های استیل در ساخت تجهیزات صنعتی است؛ به خصوص تجهیزات صنایع غذایی، آزمایشگاهی و دارویی. به علاوه برای ساخت انواع اتصالات، مخازن شیمیایی و مبدل های حرارتی نیز به کار می رود. حتی گاها در تولید پنل معماری، نرده و دستگیره ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی این ورق، وجود عنصر «مولیبدن» در ترکیب شیمیایی آن است؛ قیمت ورق استیل 316 نیز ارتباط مستقیمی با وجود همین عنصر دارد. 
ترکیب شیمیایی ورق استیل 316 به شر زیر است:

نام عنصر    میزان
کربن    0.08 درصد
منگنز    2 درصد
فسفر    0.045 درصد
گوگرد    0.030 درصد
سیلسیوم    0.75 درصد
کروم    16 الی 18 درصد
نیکل    10 الی 14 درصد
نتروژن    0.01 درصد
آهن    متعادل
مولیبدن    2 الی 3 درصد

 

فیلر مایعات استیل

 

دلایل استفاده از ورق استیل 316

وجود عنصر مولیبدن در ترکیب شیمیایی ساخت، باعث شده تا این ورق ها، خواص و ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند. همین خواص جملگی باعث شده اند تا ورق استیل ضد اسید، برای ساخت دستگاه پرکن مایعات، ایده آل باشد. در ادامه، به بررسی برخی از این دلایل خواهیم پرداخت.

•    مقاومت در برابر اسید

چنان که از نام ورق استیل ضد اسید پیداست، مقاومت آن در برابر خوردگی اسیدی بسیار است و این ویژگی، دقیقا به علت وجود مولیبدن است. تحقیقات نشان داده است که این ورق ها به خوبی می توانند در برابر اسیدهای چون اسید سولفوریک، اسید استیک، اسید فرمیک، تارتاریک اسید و هیدروکلریک اسید، مقاومت کنند. 

•    مقاومت در برابر زنگ زدگی

یکی از مهم ترین نکاتی که در ساخت پرکن مایعات باید در نظر داشت، این است که دستگاه باید در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد. ورق استیل 316 این قابلیت را به خوبی دارا است و از همین جهت، از آن برای ساخت چنین دستگاه هایی استفاده می شود. هرچند که نباید فراموش کرد که این ورق ها، در برابر آب گرم دریا چندان مقاوم نیستند.

•    مقاومت در برابر حرارت

کاربرد دستگاه پرکن مایعات، ایجاب می کند که متریال به کار رفته هنگام ساخت آن، دارای مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت باشند. یکی از ویژگی های ورق استیل 316 این است که مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و از همین رو، بسیار در ساخت دستگاه پرکن، مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی این ورق ها تا دمای 925 درجه سانتی گراد، مقائم هستند. اما اگر حرارت با خوردگی نیز همراه باشد، این عدد به 870 درجه کاهش می یابد.

•    مناسب برای جوشکاری

برای ساخت دستگاه پرکن مایعات، بدون شک نیاز است که قسمت هایی را جوشکاری کرد. از جمله ویژگی های منحصر به فرد ورق استیل ضد اسید، این است که به راحتی می توان آن را با انواع روش های جوش، به یکدیگر متصل کرد. فرقی ندارد که بخواهید جوشکاری را با فلز پرکننده انجام دهید یا نه، جوش پذیری این ورق ها، همیشه مایه شگفتی صنعتگران است. لازم به ذکر است که برای مقاومت بیشتر، بهتر است که روی جوشکاری را یک بار دیگر نیز جوشکاری کرد.

•    شکل پذیری بسیار بالا

از دیگر ویژگی هایی که باید به هنگام ساخت دستگاه پرکن مایعات در اختیار صنعتگر قرار بگیرد، شکل پذیری مناسب است. از جمله ویژگی های بی نظیر ورق استیل 316 نیز دقیقا همین شکل پذیری بسیار بالاست. این ورق ها به راحتی شکل می گیرند، کشسانی و انعطاف بسیار خوبی دارد و بدون آنکه دچار ترک و شکست شوند، می توان آن را به شکل مورد نیاز، تغییر داد.

 

فیلر مایعات استیل

 

قیمت ورق استیل 316

همانطور که خودتان هم خوب می دانید، قیمت متریال صنعتی، هیچ وقت ثابت نیست و در هر برهه، قیمت متفاوتی دارد. شما با تماس با کارشناسان ما، می توانید از قیمت ورق استیل 316 اطلاع حاصل فرمایید. گفتنی است که این ورق ها با ضخامت بین 0.5 میلی متر الی 60 میلی متر و در دو نوع صیقلی و زبر، موجود است.
در این گفتار کوتاه، هدف بر آن بود تا ورق استیل ضد اسید یا همان 316 را به شما معرفی کنیم. از جمله متداول کاربردهای این محصول، ساخت دستگاه پرکن مایعات است. برای ساخت چنین دستگاهی، باید از متریال ویژه ای استفاده کرد که در برابر خوردگی، حرارت و اسید مقاوم باشند؛ ورق استیل 316، تمام این خواص را داراست و از همین رو، برای ساخت دستگاه پرکن مایعات، ایده آل است. برای اطلاع از قیمت ورق استیل 316 می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب